بهار 1392 - وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی

آموزش ساخت Apple ID برای کاربران ایرانی (جدید)

جمعه 92/2/13
10:25 عصر
amirsaeedi
Apple ID
Apple ID

محدودیت‌های نرم‌افزاری روز به روز برای کاربران ایرانی سخت‌تر و آزاردهنده‌تر می‌شود به تازگی اپل تغییرات تازه‌ای را در نسخه جدید iTunes خود اعمال کرده که کار را برای کاربران ایرانی مشکل‌تر از پیش می‌کند و ساخت اکانت Apple ID که نیاز اولیه و ضروری برای استفاده از سرویس‌های اپل است در آن محدود شده است. پس اگر شما هم در ساخت اکانت اپل با مشکل مواجه شده‌اید خواندن مقاله را ادامه دهید.

از حدود 2 ماه پیش که مشکل ساخت اکانت اپل به وجود آمد زومیت تمام تلاش خود را برای یافتن راه‌حل رفع این محدودیت بکار گرفت که نتیجه آن بصورت مختصر در این مقاله ارائه می‌شود. اگر آیفون، آیپد و یا آیپاد تاچ دارید برای نصب نرم‌افزارها، دسترسی به سرویس ابری iCloud و اتصال به iTunes به یک اکانت Apple ID دارید.

اگر iTunes شما نسخه بالاتر از 10.3 باشد ممکن است هنگام ساخت Apple ID با این پیغام مواجه شوید:

Please contact iTunes support to complete this transaction.

حتی اگر iTunes نسخه قدیمی داشته باشید و آن را ارتقاع دهید باز هم با این پیغام مواجه خواهید شد. در این حالت اگر نسخه قبلی را نیز مجددا برروی کامپیوتر خود نصب کنید باز هم مشکل مرتفع نمی‌شود.

تماس‌های مکرر زومیت با تیم پشتیبانی iTunes اپل نیز به جواب‌های بی‌ربط اپل در مورد این مشکل پاسخ داده شد و در نهایت نیز بی‌نتیجه ماند.

اما پس از انتشار نسخه 10.6.1 iTunes ما با ناامیدی تمام نسبت به نصب آن برروی کامپیوترهای مختلف و آزمایش ساخت اکانت اپل اقدام کردیم و خوشبختانه در اولین کامپیوتر ساخت اکانت بدون مشکل صورت پذیرفت. اما متاسفانه برروی کامپیوتر دوم باز هم با همان پیغام خطا روبرو شدیم. پس ابتدا iTunes خود را به آخرین نسخه ارتقاء داده و سپس مراحل ساخت اکانت Apple ID که در ادامه همین مقاله آماده است را طی نمایید.

اما اگر پس از ارتقاء iTunes بازهم با همان پیغام کذایی بالا روبرو شدید نگران نباشید راه حل دیگر این است که روی سیستم‌عاملی که اصلا iTunes تابه حال برروی آن نصب نشده، نسخه iTunes 10.3.1 را نصب کرده و سپس نسبت به ساخت اکانت خود اقدام کنید. این بدین معناست که یا باید سیستم‌عامل ویندوز خود را از نو نصب کنید و یا اینکه از سیستم‌عامل‌های Live که از روی سی‌دی و یا حافظه فلش اجرا می‌شوند، استفاده نمایید. توجه داشته باشید که اگر نسخه‌های بالاتر iTunes را برروی کامپیوتر خود داشته باشید با نصب نسخه پایین‌تر مشکل شما حل نخواهد شد و حتما باید iTunes را روی سیستمی  نصب کنید که تا به حال این برنامه برروی آن نصب نشده باشد!

حال اگر با انجام دو مورد فوق باز با بدشانسی روبرو شدید و پیغام خطای ذکر شده را دریافت کردید ناامید نشوید زومیت در کنار شماست!  با تکمیل فرم زیر در اسرع وقت نسبت به ساخت اکانت و ارسال آن به پست الکترونیکی‌تان اقدام خواهیم کرد: (لطفا برای ساخت و آماده شدن اکانت خود کمی صبر کنید)

 

 



ارائه یک سیستم حفاظتی جدید / ارتباط با بانک ها در شرایط امن

جمعه 92/2/13
10:19 عصر
amirsaeedi


یک شرکت امنیتی، شیوه جدیدی را در تامین امنیت ارتباطات آنلاین ابداع کرده است که بانک ها، مراکز مالی اعتباری و نیز سازمان های بزرگ تجاری را از ارائه خدمات ناامن به مشتری ها یا کاربران بازداشته و پایگاه های اینترنتی و اطلاعاتی این مراکز را از دسترسی های مشکوک و غیرایمن محافظت می کند.
    
    این سیستم حفاظتی که Panda Security for Internet Transactions نام گرفته، قادر است تنها زمانی ارتباط میان مشتری و مرکز خدمات دهنده را برقرار کند که هر دو طرف، سرویس دهنده و به ویژه سرویس گیرنده، در شرایط کاملاً امن و عاری از تهدید قرار داشته باشند.
    
    مراکز ارائه دهنده خدمات مالی آنلاین، قادرند با استفاده از این سیستم، کلیه مشتری ها و کاربرانی که رایانه یا شبکه آنها به نرم افزارهای مخرب، کدهای سارق اطلاعات و بدافزارهای رایانه یی آلوده هستند را تشخیص داده و از ورود آنها به وب سایت و دسترسی به اطلاعات مالی اعتباری (شخصی یا سازمانی) جلوگیری کنند.
    
    این مساله علاوه بر افزایش امنیت مراکز فوق و جلوگیری از نفوذ کدهای مخرب در محیط سازمانی قادر است اطلاعات حساس، محرمانه و ارزشمند کاربران خدمات بانکی را نیز از گزند سرقت ها و سوء استفاده های احتمالی مصون نگاه دارد.
    
    به گفته دست اندرکاران ابداع کننده این سیستم، افزایش نگران کننده کلاهبرداری ها و سرقت های آنلاین و نیز خلاء شدید راهکارهای حفاظتی برای مقابله موثر با این نوع تهدیدها، مهمترین علت طراحی و تولید این ابزار امنیتی بوده است.
    
    در این راهکار جدید، انجام یک بررسی و پویش سریع در رایانه مشتری هایی که قصد ورود به وب سایت موسسه های بانکی یا تجاری را دارند، اطمینان از عدم وجود هرگونه کد مخرب فعال و ایجاد یک شرایط حفاظت شده و امن، مجوز برقراری ارتباط و ورود کاربر به فضای خدمات آنلاین، نقل و انتقال اینترنتی پول و تبادل اطلاعات مالی خواهد بود.
    
    در این شرایط، امکان کلاهبرداری های اینترنتی، برداشت غیرقانونی پول از حساب مشتری ها و نیز سرقت اطلاعات محرمانه شخصی یا سازمانی در حد صفر خواهد بود.
   



معرفی سیستم جدید ارتباط دهنده تلفن های همراه

جمعه 92/2/13
10:17 عصر
amirsaeedi

پژوهشگران موفق شدند نرم افزار های هوشمندی طراحی کنند که کاربردهای تلفن های همراه مختلف را باهم مرتبط می کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، چهارده کشور در طراحی این نرم افزار موسوم به موزیک مشارکت دارند و گوشی هایی که به سیستم جاوا مجهز باشند می توانند از این سیستم استفاده کنند.

سیستم موزیک چندین خدمات و اپلیکیشن تلفن ها را بدون در نظر گرفتن سیستم عامل گوشی به هم مرتبط می کند؛ برای مثال این سیستم می تواند منابع خاص را در محیطی تعیین شده در اختیار افراد معلول قرار دهد یا به گردشگران خارجی امکان یافتن مسیرهایشان را بدهد.

افراد معلول با این سیستم می توانند مناسب ترین مسیر را برای جا به جایی در ایستگاه های مترو پیدا کنند.

حسین رهنما پژوهشگر دانشگاه رایرسون کانادا می گوید ما حول منطقه ای متمرکز شده ایم که آن را شرایط رایانه ای آگاه می نامیم و می توانیم چهره اجتماعی مسافر را تعیین کنیم و ان را به سرعت ارتباطات مترو ارتباط دهیم و اطلاعات را با دیگر تلفن های همراه تقسیم کنیم.

در هر ایستگاه می توان چهره کلی مسافران را تشخیص داد و نوع جا به جایی آن ها را تعیین کرد و حتی سالمندان را از جوانان تشخیص داد و برای آن ها پیامی ارسال کرد.

یکی دیگر از کاربردهای این سیستم یافتن اماکن گردشگری و بناهای خاص در کشورهای خارجی و اطلاعات لازم نظیر مدت زمان صف خرید بلیت موزه ها و نحوه خرید اینترنتی بلیت ها است.

جرج لورنزو از اوپراتور تلفونیکا گفت، با استفاده از سیستم موزیک می توان گوشی ها را به هم ربط داد و اطلاعاتی که هر گوشی دریافت می کند به دیگری انتقال داد ؛ به طور مثال ایستگاه های شلوغ را شناسایی یا افراد نیازمند به کمک را پیدا و از تاخیر قطارها اطلاع پیدا کرد.



هوش مصنوعی

دوشنبه 91/12/14
11:52 عصر
amirsaeedi

آیا بشر قادر خواهد بود موجودی هوشمند همانند خود به وجود آورد؟ آیا زمانی فرا خـــواهد رسید که روبات‏ها به خانه ما رفت‏ و آمد کنند؛ کنار ما بنشینند و با ما به تبادل نظر بپردازند؟


شاید سؤالاتی این چنین را بتوان زمینه‏ساز ظهور دانشی نوین، با عنوان هوش مصنوعی دانست. نخستین جرقه‏های هوش مصنوعی به سال‏های بعد از جنگ جهانی دوم باز می‏گردد.
زمانی که آلن تورینگ در سال 1950م. آزمایشی مبنی بر این که آیا ماشین قادر است بـــــــــا فرآیندهای مغز انسان رقابت نماید، مطرح کرد.
جالب بدونید مباحث هوش مصنوعی پیش از بوجود آمدن علـــــــــوم الکترونیک، توسط فلاسفه وریاضی دانانی نظیر بول مطرح شده بود که اقدام به ارائه قوانین و نظریه هایی در باب منطق نمودند.

هوش مصنوعی، شاخه‏ای از علم کامپیوتر است و در واقع تلفیقی از سه فناوری و گرایش مطرح؛ یعنی شبکه‏های عصبی، سیستم‏های استدلال فازی و الگوریتم تکاملی می‏باشد.
-در مقایسه هوش مصنوعی با هوش انسانی می توان گفت که انسان قادر به مشاهده و تجزیه و تحلیل مسایل در جهت قضاوت و اخذ تصمیم میباشد در حالی که هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویه هایی از قبل تعبیه شده بر روی کامپیوتر میباشد
هدف هوش مصنوعی
نزدیک نمودن رفتار و پاسخ یک سیستم کامپیوتری به الگوهایی است که انسان براساس آن‌ها رفتار می‌کند و پاسخ می‌دهد.
گاه سیستم‌هایی طراحی می‌شوند که قدرت تجزیه و تحلیل آن‌ها از انسان بیشتر است. ولی باز از الگوهای ما استفاده می‌کنند.
از اهداف متخصصین،
تولید ماشینهایی است که دارای احساسات بوده و دست کم نسبت به وجود خود و احساسات خود آگاه باشند. این ماشین باید توانایی تعمیم تجربیات قدیمی خود در شرایط مشابه جدید را داشته و به این ترتیب اقدام به گسترش دامنه دانش و تجربیاتش کند.

? در مورد شاخه‏ها و کاربردهای هوش مصنوعی‏
این واقعیتی هست بیشتر افراد با شنیدن عبارت «هوش مصنوعی»، بیـــــــاد روبات‏های فیلم‏های علمی - تخیلی و بازی‏های کامپیوتری و به خصوص شطرنج می افتند.
در حالی که هوش مصنوعی در مدت زمان کوتاهی از عمر خود، توانسته است از حد توسعه بازی‏ها به سوی دنیایی از مسائل شگفت‏آوری همچون سیستم‏های خبره، بینایی ماشین و... گام بردارد.
امروزه ردپایی از هوش مصنوعی را می‏توان در علوم مختلفی اعم از پزشکی، علوم هوافضا، اکتشافات ، تسلیحات نظامی ، پیش بینی وضع هوا، نقشه‌برداری و شناسایی عوارض، تشخیص صدا، تشخیص گفتار ؛ دست خط ؛ بـــــازی‌ها و نرم افزارهای رایانه‌ای مشاهده کرد. از این رو، متخصصان هوش مصنوعی، با توجه به کاربردهای گوناگون این علم، آن را در شاخه‏های متنوعی دنبال نموده‏اند
از جمله :
? شبکه ‏های عصبی (Neural Networks)
این شبکه‏ها که با الهام از مدل شبکه عصبی ذهن انسان طراحی می‏شوند و امروزه کاربردهای فراوان و گسترده‏ای داشته، در زمینه‏های متنوعی چون سیستم‏های کنترلی، روباتیک، تشخیص متون، پردازش تصویر و... مورد استفاده قرار می‏گیرند.
? پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)
در این شاخه، سیستم‏ها برای فهم زبان انسان برنامه‏ریزی می‏شوند.
? روباتیک (Robotics)
این شاخه از هوش مصنوعی سعی دارد روبات‏ها را طوری برنامه‏ریزی کند که اعمالی هوشمندانه، چون توانایی دیدن، شنیدن و نشان دادن عکس‏العمل به محرک‏های محیطی را انجام دهد.
? انجام مسابقات (Game Playing)
در این شاخه ؛ کامپیوترها برای شرکت در مسابقاتی چون شطرنج برنامه ریزی می شوند . که در سال 1997 میلادی کامپیوتر شطرنج باز ؛ قهرمان شطرنج جهان را شکست داد .
یا نشستن یک روبات بر روی کره مریخ با موفقیت انجام شد .روبوکاپ اولین قدم‏های خود را با برپایی مسابقات روبات‏های فوتبالیست برداشت.
با هدف سمبلیک که در سال 2050م. تیمی متشکل از روبات‏های انسان‏نمای هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمین فوتبال واقعی شکست دهند(ظاهرا ما اون بازی رو نمی بینیم!)
سیستم‏های خبره
در این شاخه، کامپیوترها برای تصمیم‏گیری در شرایط واقعی زندگی برنامه‏ریزی می‏شوند. نمونه‏ای از سیستم‏های خبره، سیستم‏های تشخیص بیماری هستند.در این سیستم‏ها، اطلاعات یک یا چند متخصص به همراه اطلاعات دریافتی از مراجعان به کامپیوتر داده می‏شود؛ سپس کامپیوتر با پرسش سؤالاتی از مراجعه‏کننده و تطبیق آن با بانک اطلاعاتی خود، بیماری شخص را تشخیص خواهد داد.
هر چند این سیستم‏ها خبره هستند، اما تنها از اطلاعاتی که به آنها داده شده، استفاده می‏کنند.
برای نزدیک شدن به هوشمندی انسان، ماشین بایستی بتواند کارکرد خود را اصلاح نماید. به عبارتی دیگر، ماشین، بایستی دارای قدرت یادگیری باشد.
? یادگیری ماشین (Machine Learning)
این شاخه به این معناست که ماشین بتواند برنامه، ساختار یا داده‏هایش را بر اساس ورودی‏ها یا در پاسخ به اطلاعات خارجی، به نحوی تغییر دهد که رفتارش به آن چه از او انتظار می‏رود، نزدیک‏تر شود ( یعنی قدرت تجزیه تحلیل داشته).
? استراتژی‏های تکاملی الگوریتم ژنتیک) (Evolutionary Algorithms)
در این زمینه بیشتر به هوشمندی‏هایی غیر از هوشمندی انسان پرداخته می‏شود. در حقیقت این گرایش سعی دارد مسائل بهینه‏سازی را با کمک روش‏هایی که در طبیعت انتخاب شده است، حل نماید.
به طور مثال، روش یافتن کوتاه‏ترین راه به منابع غذا، توسط مورچگان، بیان‏گر گوشه‏ای از هوشمندی بیولوژیک هستند.
? تشخیص گفتار (Speech Recognition)
این گونه سیستم‏ها معمولاً به عنوان ابزارهای بیومتریک و تشخیص هویت با کمک صدا در مکان‏هایی مثل بانک‏ها، فرودگاه‏ها، آزمایشگاه‏های تحقیقاتی و...
برای ایجاد امنیت و کنترل ورود و خروج افراد مورد استفاده قرار می‏گیرند.
? بینایی ماشین (Machine Vision)
هدف از بینایی ماشین شبیه‏سازی، عملکرد سیستم بینایی انسان می‏باشد.در این شاخه، ردگیری و تعقیب حرکات چشم، یکی از زمینه‏های خاص و پرطرفدار در میان متخصصان هوش مصنوعی محسوب می‏شود. مثال‏هایی از کاربــردهای چنــــین سیستمی مثل : تعقیب حرکات چشم شخصی خاص در میان جمعیت، بررسی افراد مشکوک، تشخیص میزان هوشیاری رانندگان با توجه به وضعیت و حالات چشم وی،ایجاد ارتباط معلولین جسمی با کامپیوتر از طریق فرامین چشمی ؛ ایجاد نظم در ترافیک جاده‏ای و کنترل نامحسوس
کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی

استفاده برای استخراج اطلاعات کشاورزی و نقشه های سطح زمین? وضعیت آبی و زراعی زمین? وضعیت جنگلها و مراتع و ...

خودکار سازی سیستم های ماشینی کاشت? داشت? برداشت و عرضه محصول و کنترل کیفیت آن نظیر سیستم های خودکار برداشت و بسته بندی چای و...

;کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت

کلیه سیستم های خودکار جهت برش قطعات مختلف? سرهم کردن و فیکس کردن قطعات داخل هم? اتصال آنها به هم .

سیستم کنترل کوره ها? رباتهای مختلفی که در برشکاری ورق? اتصال و جوشکاری استفاده می شود و همچنین سیستم های هوشمند بینایی که در کنترل کیفیت انواع محصولات بکار می رود نام برد

کاربردهای هوش مصنوعی در بازیها

در بازی‌های کامپیوتری دو نوع هوش بیشتر از همه استفاده می‌شوند که به صورت خلا‌صه عبارتند از:

‌‌هوش مصنوعی رویدادگرا: از معمول‌ترین نوع هوش مصنوعی است. رویداد می‌تواند شامل هر چیزی اعم از اتفاقات بازی تا دستوراتی باشد که کاربر به شخصیت مجازی خود می‌دهد. براساس هر رویدادی که در بازی انجام می‌شود، یک واکنش هوشمندانه نیز روی می‌دهد.
در بازی کانتر دشمن شما نسبت به صدا حساس است و صدای دویدن شما را هم می‌شنود. از این‌رو بسته به موقعیت خود، یا به آهستگی پنهان می‌شود، یا برمی‌گردد و از راه دیگری به سوی شما می‌آید یا به سوی شما می‌آید و شلیک می‌کند.

هوش مصنوعی هدف‌گرا: از رویدادگرا مستقل است. ولی هوش مصنوعی رویدادگرا می‌تواند در طراحی یک بازی، هدف‌های موتور هوش مصنوعی هدف‌گرا را تامین کند. در این نوع هوش مصنوعی، هدف ؛؛؛ با ارزش بیشتر را انتخاب می کنه و آن را با تقسیم به زیرهدف‌های کوچک‌تر، پردازش می‌کند
از نظر کاربرد هوش مصنوعی در بازی دو نوع وجود داره :
بازیهای کلاسیک / شطرنج - مار - پازل و ...

بازیهای مدرن / سیمس 2 - کانتر - جی تی ای - مکس پین و ...
در این گروه از بازیها موفقیت های چشمگیری بدست آمده است. برای نمونه در بازی سیمس 2 شخصیت های بازی نیازهای اولیه گرسنگی و تشنگی را دارند و اگر در طول بازی به آنها غذا نرسد می میرند ...
انتخاب سطح هوشمندی در بازی فوتبال ؛ ضربات در چارچوب ، پاس ؛ هوشمندی گلر !

در نتیجه / روند نزدیکی هوش مصنوعی و بازی باعث شده است که بازی کنان خود را جزئی از بازی بدانند.
از این رو تولیدکنندگان برنامه های بازی تلاش می کنند دیوار بین بازیکن و برنامه بازی کوتاهتر شود بطوری که بازی کن خود را در قالب یکی از شخصیت بازی بداند.
در مورد تازه‏های هوش مصنوعی‏
اگر سری به صفحات اینترنتی اخبار تکنولوژی بزنیم، متوجه انبوهی از محصولات جدید هوشمند خواهیم شد.نمونه‏های زیر، تنها گوشه‏ای از کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف می‏باشند..
? لباس‏های هوشمند
با توسعه نانوتکنولوژی و استفاده از مواد مولکولی سبک، امکان ساخت لباس‏های هوشمند فراهم شده است. این گونه لباس‏ها:
قابلیت تغییر رنگ جهت استتار در محیطهای مختلف را داشته،
شخص را در برابر سلاح‏های بیولوژیکی و شیمیایی محافظت می‏کنند.
امکان مجهز نمودن این گونه لباس‏ها به تجهیزات مخابراتی،
انتقال علائم حیاتی جهت درمان از راه دور در مناطق جنگی و یا آسیب‏دیده، از دیگر مزایای این لباس‏ها به شمار می‏آیند.
همچنین در صورت بروز حادثه برای کاربر، پیامی به تلفن همراه یا پست الکترونیکی مشخصی ارسال می‏گردد.
? آجر و ساختمان‏های هوشمند
ساختمان‏های هوشمند این قابلیت را دارند که با تغییر شرایط محیطی، نسبت به تغییرات، عکس‏العمل نشان داده، امنیت و آرامش را برای ساکنان خانه فراهم نمایند.
یک ساختمان هوشمند، دارای سیستم‏های اتوماتیک گرمایشی، تهویه مطبوع، اعلام حریق، آتش‏نشانی، سیستم‏های امنیتی، مدیریت انرژی و سیستم‏های روشنایی خودکار می‏باشد.
آجرهای هوشمند که همانند آجرهای معمولی در ساختمان‏ها به کار می‏روند، مجهز به حس‏گرهای الکترونیکی هستند که با اتصال به یک سیستم کامپیوتری، دما، لرزش و حرکت ساختمان را کنترل می‏کنند و سبب ایمن‏تر شدن ساختمان می‏شوند. به کارگیری چند آجر در محل‏های مختلف یک ساختمان، می‏تواند به صورت یک شبکه عمل کرده، تصویری کلی از ثبات ساختمان ارائه دهد.
? کیف هوشمند
به کمک یک سنسور یا حس‏گر، به یادآوری محتویات درون کیف پرداخته، از گم شدن اشیای داخل کیف جلوگیری می‏کند
? شیر آب هوشمند
به محض نزدیک شدن دست یا هر جسم دیگری در محدوده دید حس‏گر دستگاه، سبب جاری شدن آب می‏شود. شیر مذکور، به محض خروج دست از محدوده دید، آب را قطع می‏کند.
سیستم‏های حمل و نقل هوشمند
به معنی استفاده و به کارگیری تکنولوژی‏های نوین، همچون الکترونیک، ارتباطات و سیستم‏های کنترلی است.
کاربردهای این گونه سیستم‏ها عبارتند از:
راهنمای الکترونیکی مسیر، کنترل ترافیک شهری، سیستم‏های اعلام خطر، تنظیم چراغ‏های راهنما، شناسایی موقعیت تصادف و در نهایت پردازش اطلاعات مربوط به جابه‏جایی کالا و مسافر , …
? تسلیحات نظامی هوشمند
نقش انسان در لحظات بحرانی جنگ، بسیار کمرنگ‏تر از گذشته شده است؛ به طوری که جنگ‏های امروزی در حقیقت نبرد کامپیوترهای ما با کامپیوترهای دشمن خواهد بود.
سیستم‏های شلیک بعد از هشدار کامپیوتر،
حضور ماشین‏هایی با قابلیت‏های انسانی، مانند بینایی، خلبان اتوماتیک، استفاده از انواع روبات‏ها جهت شناسایی، تخریب و پاکسازی مناطق جنگی و...، تنها نمونه‏هایی از کاربردهای نظامی هوش مصنوعی محسوب می‏گردند.

- میکروروبات‏های جراح که همراه با نوشیدن آب و از راه دهان به درون بدن انسان فرستاده می‏شوند، با کمک کنترل از راه دور، به کاوش در محیط بدن پرداخته، عکس‏برداری و انجام عمل جراحی را امکان‏پذیر می‏سازند،
-استفاده از برچسپ‏های هوشمند برای ردیابی زندانیان،
- سیستم‏های هوشمند اعلام زمان مصرف دارو،
- کارت‏های شناسایی هوشمند و تراشه‏های هوشمند با ابعاد نصف یک دانه شن که در زیر پوست قرار می‏گیرند و جایگزینی برای کارت‏های اعتباری خواهند بود و...، نمونه‏های دیگری از کاربردهای وسایل هوشمند هستند.




هدف نهایی هوش مصنوعی،
ساخت نوعی انسان مصنوعی است و در حقیقت، ساخت برنامه نرم‏افزاری که بتواند همانند انسان فکر کند.
چنین ماشینی با ترکیب تکنیک‏های استنباطی پیشرفته و استفاده از توانایی تحلیل‏گران، مهندسان، سیاست‏مداران، تصمیم گیرنده‏های شرایط بحرانی و سایر دانشمندان و بر پایه حجم عظیمی از منابع اطلاعاتی، می‏تواند بهترین تصمیم را در شرایط بحرانی اتخاذ نماید



سایبورگ چیست؟

پنج شنبه 91/11/26
1:16 صبح
amirsaeedi

سل پنجم رایانه به رایانه هایی اطلاق می شود که هوش مصنوعی را به کار می گیرند. اینها قادر به درک زبان های طبیعی و تشخیص مطالب و نوشتاری هستند و می توانند به ما در تصمیم گیری های پیچیده کمک کنند. IBM ظهور ابررایانه غول آسای خود به نام ASCI ارغوانی را که اولین نماینده ی نسل پنجم رایانه ها تلقی می شود، اعلام کرده است. این رایانه می تواند با سرعت 467 ترا فلاپ کار کند و در مجموع نیروی کارکردش بیش از قدرت کل 500 دستگاهی است که اخیرا در لیست رایانه ها به نام TOP 500 اعلام شده است. این نسل از رایانه ها در تلاشند شکل انسان را به خود بگیرند. روبات ژاپنی به شکل بچه گربه و با نام Robokoneko ، مغزی به قدرت 40 میلیون نورون CAM دارد. دانشمندان معتقدند در شرایط زیستی آینده نزدیک، ما باید توانایی های بشری خود را با افزودن قطعات رایانه و لوازم ذخیره ساز به بدنهایمان بالاتر ببریم تا بتوانیم در شرایط دشواری که خودمان به وجود آورده ایم به حیات ادامه بدهیم. این موجودات بشری پیشرفته که به وسایل خارجی مجهز شده اند، سایبورگ نامیده می شوند.

سایبورگ چیست؟
نگاهی کوتاه به ریشه ی لغوی سایبورگ نشان می دهد که این کلمه مخفف کلمات سایبرنتیک و ارگانیسم است. سایبر از کلمه ی یونانی Kubernetas به معنی سکان دار کشتی گرفته شده است. سایبرنتیک علم ارتباط ماشین با انسان است. این کلمه در دهه 1940 توسط نوربرت وینر به کار رفت. او و دانشمندان همکارش عقیده داشتند، در جامعه و در کارهایی که به صورت مکانیکی انجام می شود، ماشین باید جای انسان را بگیرد و انسان ها باید به کارهایی بپردازند که نیاز به خلاقیت و تفکر دارد. مانفرد کلاینز کلمه سایبورگ را در سال 1960 برای تشریح نیاز انسان به کار برد که عملکردهای بیولوژیکی خود را به صورت مصنوعی تقویت کند تا بتواند در محیط پرستیز فضا به کار خود ادامه دهد. در اصل سایبورگ به انسانی گفته می شود که وسایلی نظیر مخزن اکسیژن، دریچه ی قلب مصنوعی یا پمپ انسولین، به عملکردهای بدنش کمک کنند یا آن ها را تحت کنترل داشته باشند. این اصطلاح طی سال ها معنی عام تری یافته است: وابستگی انسان به تکنولوژی. در این معنا از کلمه ی سایبورگ می توان برای توصیف هر کس که برای انجام کارهای روزانه اش به رایانه وابسته است، استفاده کرد.

نمونه های زنده:
دکتر استیو مان از اعضای بخش مهندسی الکترونیک و رایانه ی دانشگاه تورنتو کانادا است. او مخترع رایانه ی پوشیدنی می باشد که به عنوان قسمتی از تز دکترایش در MT ، به نام هوش مصنوعی طراحی شده بود. او یکی از سایبورگ های است که در روی سیاره ی ما زندگی می کند. دکنر مان رایانه ی پوشیدنی را طراحی کرده است که خود همیشه از آن استفاده می کند. این رایانه ی پوشیدنی کاملا با عینک هایی که برای دیدن واقعیت های ملموس به چشم می زنیم و یا وسایل کمک دیجیتال شخصی تفاوت دارد. یکی از این تفاوت ها آماده بودن همیشگی این وسیله است که بخشی از وجود دکترمان می باشد. رایانه ی پوشیدنی نوع جدیدی از کارهای مشترک انسان - رایانه را امکانپذیر می سازد. او همه چیز را از طریق رایانه ی پوشیدنی اش به صورت صفحات قالب بندی شده ی ابرمتن می بیند. ویژگی این وسیله این است که کاربر آن می تواند در حین کار با رایانه، کار دیگری نیز انجام دهد که کاملا مغایر با عینک های سه بعدی است. کار این وسیله فراتر از وارد کردن هوش انسان در رایانه است که یکی از اهداف تحقیق در زمینه ی هوش مصنوعی می باشد. هدف رایانه ی پوشیدنی به وجود آوردن ترکیب های همیاری انسان و ماشین است. با آن انسان کارهایی را انجام می دهد که در آنها مهارت بیشتری دارد و رایانه کارهایی را که در آن ها تواناتر است. پس از مدتی طولانی، رایانه ی پوشیدنی شروع به کار می کند مثل عملکرد واقعی مغز و بدن و دیگر موجودیت مجزای آن حس نمی شود. در واقع کاربر به حدی به این دستگاه عادت می کند که وقتی آن را از خود جدا می کند، در نبودش احساس ناراحتی می کند، درست مثل این که ما لباسها و کفش های خود را که به آن ها عادت کرده ایم از خود دور کنیم. ما اکثرا، چه در مکان عمومی و چه در محیطی که کفش و لباس از ما محافظت می کنند، بدون آنها احساس ناراحتی شدیدی می کنیم. رایانه های پوشیدنی حافظه ی فوق العاده ای دارند به نام حافظه ی عکسی که به وسیله ی آن کاربر، اطلاعاتی که از قبل جمع آوری شده را به طور کامل به یاد می آورد. دکتر مان عقیده دارد که این اختراع می تواند کیفیت زندگی روزانه را برای بسیاری از مردم بالا ببرد، زیرا به ما قدرت عمل بسیاری می بخشد و باعث می شود کاربر احساس آسایش و ایمنی شخصی کند. شما می توانید با کلیک کردن بر روی چشم راست دکتر مان، با او در  تماس بگیرید.


پرفسور کوین وارویک، سایبورگ زنده ی دیگری است که از شهامت بسیار برخوردار است و در تحقیقاتش سلیقه ای کاملا متفاوت دارد. او سرپرست گروه Cybernetics Intelligent Research Group) CIRG) در دانشگاه ردینگ انگلستان است. به عقیده ی او بشر به مرحله ی کهنگی رسیده است. در سال 1998 برای کار گذاشته شدن یک قطعه سیلیکون فرستنده - گیرنده خودکار بازوی کوین وارویک تحت یک عمل جراحی قرار گرفت که بخشی از پروژه ی او به نام سایبورگ 1 بود. پس از این تجربه ، او اولین انسان روی کره ی زمین بود که یک قطعه رایانه در بدنش کار گذاشته شده است. به وسیله ی این کار، یک رایانه کوین وارویک را در حین عبور از راهروها و دفاتر بخش دانشگاهی که در آن کار می کند ، با استفاده از یک علامت مشخصه ی خاص که توسط قطعه ی کار گذاشته شده ارسال می شود ، هدایت می کند. او می تواند درها را باز کند ، چراغ ها و بخاری ها و دیگر رایانه ها را حتی بدون بلند کردن انگشت روشن کند. به محض ورود، رایانه به او خوش آمد می گوید و تعداد نامه ها ی دریافت شده در صندق پستش را به اطلاع وی می رساند. او در مارس 2002 رسانه ها را با پروژه ی وحشت آورش به نام سایبورگ 2002 به حیرت انداخت که طی آن تعداد صد ردیف الکترود به وسیله ی عمل جراحی در نسوج عصبی میانه ی بازوی چپش کار گذاشته شد. در تعدادی از آزمایش های انجام شده علائمی که توسط الکترودها ردیابی شده به کار رفته است، از همه بارزتر آن که می توانست یک صندلی چرخ دار الکتریکی و یک دست مصنوعی را کنترل کند. به عقیده ی وارویک انواع عواطف را می توان ضبط نمود. وقتی علامت به سیستم عصبی برخورد کند، می تواند تولید احساس کند. به خصوص در مورد علائمی نظیر درد این موضوع بیشتر صادق است. به این دلیل او سعی می کند علائمی که توسط سیستم عصبی اش در حین تجربه ی حسی نظیر خوشحالی فرستاده می شود ضبط کند و هنگامی که در حالت غمگینی است آن ها را دوباره به اجرا درآورد. به زودی قرار است یک قطعه سیلیکون نیز در سیستم عصبی همسر وارویک، ایرنا، کار گذاشه شود. او کوشش می کند علائم داده شده به حرکات بازویش را ضبط کرده، آنگاه آنها را برای بازوی همسرش به اجرا درآورد و ببیند آیا با علائم داده شده توسط او بازوی همسرش بلند می شود یا نه. و نظریه ی متهورانه ی دیگری به نام تبادل فکر دارد. می گوید در حال حاضر شیوه ی ارتباط و تبادل ما یعنی سخنگویی، خیلی آهسته و پشت سر هم است و از اشتباه مصون نیست. توانایی برقراری ارتباط از طریق فکر بسیار هیجان انگیز است. البته باید بیاموزیم که چگونه از این طریق به خوبی ارتباط برقرار کنیم، به خصوص چه طور افکارمان را به یکدیگر منتقل کنیم. بدون شک سخنگویی یک وسیله ی کهنه و از دور خارج شده است. عقیده ی وارویک را می توان تهدیدی علیه میراث بشری ما یعنی هنرها و زبان های کهنه دانست. او عقیده دارد در آینده وسایل ورودی موجود نظیر موش و صفحه کلید به وسیله ی علائم الکتریکی که به وسیله ی مغز کاربر فرستاده می شود، جایگزین خواهند شد. دانشمندان کلاسیک هوش مصنوعی، پروفسور وارویک را به دلیل تجارب غیر قابل پیش بینی و هیجان انگیزش یک دلقک و بازیچه ی رسانه ها نامیده اند، ولی او کسی است که به عنوان اولین سایبورگ گام پیش گذاشته تا بشریت را نجات دهد.

پیامدها ی اخلاقی
اعلام وجود سایبورگها در میان روشنفکران بحث هایی را بر انگیخته است. بسیاری از آن ها سایبورگ ها را تهدیدی علیه بشریت تلقی می کنند، زیرا ویژگی افکار ممکن است به خطر بیافتد و از میان رفتن ارزش های انسانی و هنر هایی نظیر شعر ممکن است از پیامدها ی آن باشد. با این حال از آن جا که همیشه فناوری شمشیری دو سویه بوده است، جامعه ی بشری هم سود فراوانی از پیشرفت انسان ها می برد.

نتیجه
خواه ناخواه سایبورگ ها راه خود را در جامعه بشری باز خواهند کرد. اما واکنش ما نسبت به فکر کاشتن قطعات رایانه در اعصاب ممکن است متفاوت باشد. بدون شک سایبورگ ها کاربرد فراوانی دارند. شاید بتوانند ما را باهوش تر، کارآمدتر، سازنده تر و حتی ثروتمند تر کنند. اما به نظر بیشتر مردم، این منافع بالقوه، از میان رفتن آن چه ما را به صورت انسان در می آورد، نمی ارزد.



طراح صفحات وب - برنامه نویس تحت سی پلاس پلاس و دلفی و ویبی - طراح نرم افزار های تبلیغاتی - تدریس خصوصی - ارائه پروپوزال و پایان نامه - ارائه مقالات علمی (برای ارتباط نظر بگذارین)
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به وبسایت دکتر امیر مرتضی سعیدی است. || طراح قالب avazak.ir